Skip to content

Voorwaarden

Op deze pagina treft u alle relevante informatie betreffende onze voorwaarden. Spijker Mobiele Wanden (vanaf hier: Spijker) behoudt zich het recht voor om elk van deze secties aan te passen. Aanpassingen aan deze voorwaarden zullen op deze website kenbaar worden gemaakt. De teksten hieronder zijn geschreven met extra aandacht voor begrijpelijkheid. Mocht u vragen hebben, neem dan contact met ons op.

Artikel 1: Toepasselijkheid

1.1   Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen die J. van ’t Spijker B.V (verder te noemen Spijker) doet; op alle overeenkomsten die zij sluit en op alle overeenkomsten die hiervan het gevolg kunnen zijn. De aanbieder/leverancier is Spijker die deze voorwaarden gebruikt en wordt aangeduid als opdrachtnemer of verkoper. De wederpartij wordt aangeduid als opdrachtgever of koper.

1.2   Algemene voorwaarden van opdrachtgever zijn niet van toepassing en worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.

1.3   Eventuele afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts wanneer deze schriftelijk door opdrachtnemer aan opdrachtgever zijn bevestigd.

Artikel 2: Aanbiedingen

2.1   Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend en zijn aanvaard indien opdrachtgever hetzij mondeling dan wel schriftelijk aan Spijker heeft medegedeeld tot uitvoering van de werkzaamheden en/of diensten over te gaan.

2.2   Als opdrachtgever aan opdrachtnemer gegevens, tekeningen enz. verstrekt mag opdrachtnemer uitgaan van de juistheid hiervan en zal hij zijn aanbieding hierop baseren.

2.3   De in de aanbieding genoemde prijzen zijn indien er sprake is van levering binnen Nederland gebaseerd op levering af fabriek “ex works” en voor montage binnen Nederland gebaseerd op levering “DDU”. Is er sprake van levering en/of montage buiten Nederland, dan geldt als leveringsconditie af fabriek, “ex works.

2.4   Onder levering “Ex Works” (af fabriek) wordt verstaan dat de verkoper levert wanneer hij de goederen ter beschikking stelt van de koper in het bedrijfspand van koper of op een andere overeengekomen plaats (d.w.z. werkplaats, fabriek, opslagruimte, etc.). De koper moet alle kosten en risico’s dragen die verbonden zijn aan het ophalen/vervoeren van de goederen bij het bedrijfspand van de verkoper.
Onder levering DDU (franco exclusief rechten) wordt verstaan dat de verkoper de goederen niet ingeklaard levert aan de koper op de overeengekomen bestemmingsplaats. De verkoper moet alle kosten en risico’s dragen die verbonden zijn aan het vervoer van de goederen daarheen, met, waar van toepassing uitzondering van “rechten” voor invoer in het land van bestemming.

2.5   De in de aanbieding genoemde prijzen zijn berekend exclusief omzetbelasting, invoerrechten en andere heffingen en/of belastingen van overheidswege.

2.6   Indien de aanbieding niet wordt aanvaard, heeft opdrachtnemer het recht alle kosten die hij heeft moeten maken om zijn aanbieding te doen bij opdrachtgever in rekening te brengen.

Artikel 3: Rechten van intellectuele eigendom

3.1   Tenzij anders is overeengekomen behoudt opdrachtnemer de auteursrechten en alle rechten van industriële eigendom op de door hem gedane aanbiedingen, verstrekte ontwerpen, tekeningen, afbeeldingen, leveringen, (proef) modellen, etc.

3.2   De rechten op de in lid 1 genoemde gegevens blijven eigendom van opdrachtnemer ongeacht of aan opdrachtgever voor de vervaardiging ervan kosten in rekening zijn gebracht. Deze gegevens mogen zonder uitdrukkelijke toestemming van opdrachtnemer niet gekopieerd, gebruikt of aan derden getoond worden. Bij overtreding van deze bepaling is opdrachtgever aan opdrachtnemer een boete verschuldigd van € 5.000,-. Deze boete kan naast schadevergoeding op grond van de wet worden gevorderd.

3.3   Opdrachtgever moet de aan hem verstrekte gegevens als bedoeld in lid 1 op de eerste verzoek binnen de door opdrachtnemer gestelde termijn retourneren. Bij overtreding van deze bepaling is opdrachtgever aan opdrachtnemer een boete verschuldigd van € 500,- per dag. Deze boete kan, naast schadevergoeding, op grond van de wet worden gevorderd.

Artikel 4: Adviezen, ontwerpen en materialen

4.1   Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan adviezen en informatie die hij van opdrachtnemer krijgt indien deze geen directe betrekking hebben op de opdracht.

4.2   Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de door of namens hem gemaakte tekeningen en berekeningen en voor de functionele geschiktheid van/door of namens hem voorgeschreven materialen en/of constructies.

4.3   Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor elke aanspraak van derden met betrekking tot het gebruik van, door, of namens opdrachtgever verstrekte tekeningen, berekeningen, monsters, modellen etc.

4.4   Opdrachtgever mag de materialen die opdrachtnemer wil gebruiken voordat deze verwerkt worden voor eigen rekening (laten) onderzoeken. Als opdrachtnemer hierdoor schade lijdt, komen deze voor rekening van opdrachtgever.

Artikel 5: Levertijd

5.1   De levertijd wordt door opdrachtnemer bij benadering vastgesteld.

5.2   De levertijd gaat in wanneer over alle technische details overeenstemming is bereikt, alle noodzakelijke gegevens, definitieve tekeningen enz. in het bezit zijn van opdrachtnemer, de overeengekomen (termijn) betaling is ontvangen en aan de noodzakelijke voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht is voldaan.

5.3   Bij de vaststelling van de levertijd gaat opdrachtnemer er van uit dat hij de opdracht kan uitvoeren onder de omstandigheden die hem op dat moment bekend zijn.

5.4   A   Indien er sprake is van andere omstandigheden dan die welke opdrachtnemer bekend waren toen hij de levertijd vaststelde, kan opdrachtnemer de levertijd verlengen met de tijd die nodig is om de opdracht onder deze omstandigheden uit te voeren. Als de werkzaamheden niet in de planning van opdrachtnemer kunnen worden ingepast, zullen deze worden afgerond zodra zijn planning dit toelaat.

        B   Indien er sprake is van meerwerk, wordt de levertijd verlengd met de tijd die nodig is om de materialen en onderdelen daarvoor te (laten) leveren en om het meerwerk te verrichten. Als het meerwerk niet in de planning van opdrachtnemer kan worden ingepast, zullen de werkzaamheden worden afgerond zodra de planning dit toelaat.

        C   Indien er sprake is van opschorting van verplichtingen door opdrachtnemer, wordt de levertijd verlengd met de duur van de opschorting. Als voortzetting van de werkzaamheden niet in de planning van opdrachtnemer kan worden ingepast zullen de werkzaamheden worden afgerond zodra de planning dit toelaat.

        D   Indien er sprake is van onwerkbaar weer wordt de levertijd verlengd met de daardoor ontstane stagnatietijd.

5.5   Opdrachtgever verplicht zich vertraging in de bouwwerkzaamheden of enige andere omstandigheid waardoor de montage geen voortgang zal kunnen vinden, bijvoorbeeld als bedoeld in artikel 5.4, tenminste 8 dagen tevoren aan opdrachtnemer te melden. Kosten voor opdrachtnemer als gevolg van niet tijdige melding zullen aan opdrachtgever worden doorberekend. Bovendien wordt een zodanige verlenging van de levertijd toegestaan als, alle omstandigheden in aanmerking genomen, redelijk is.

5.6   Overschrijding van de overeengekomen levertijd geeft in geen geval recht op schadevergoeding, tenzij anders overeengekomen.

Artikel 6: Risico-overgang

6.1   Als leveringsconditie geldt:

  • voor levering binnen Nederland (= “Ex Works”, zie artikel 2.3 voor een definitie van dit begrip);
  • voor levering en montage binnen Nederland franco (= “DDU”, zie artikel 2.3 voor een definitie van dit begrip);
  • voor levering en/of montage buiten Nederland, af fabriek (= “Ex Works”, zie artikel 2.3 voor een definitie van dit begrip).

6.2   In geval van levering franco (= “DDU”, zie artikel 2.3 voor een definitie van dit begrip) gaat het risico van de zaak over op opdrachtgever bij de aflevering op het overeengekomen afleveradres, bij levering af fabriek gaat het risico over op het moment dat opdrachtnemer deze ter beschikking stelt aan opdrachtgever.

6.3   Ongeacht het bepaalde in het vorige lid ten aanzien van een levering af fabriek (= “Ex Works”, zie artikel 2.3 voor een definitie van dit begrip), kunnen opdrachtgever en opdrachtnemer overeenkomen dat opdrachtnemer voor het transport zorgt. Het risico van opslag, laden, transport en lossen rust ook in dat geval op opdrachtgever. Opdrachtgever kan zich tegen deze risico’s verzekeren.

6.4   Ook in geval verkoper de verkochte zaak installeert en/of monteert gaat het risico van de zaak over op het moment dat verkoper de zaken ter beschikking stelt aan koper in het bedrijfspand van koper of op een andere overeengekomen plaats.

Artikel 7: Prijswijziging

7.1   Indien er zich na datum waarop de overeenkomst is gesloten prijsverhogingen voordoen; bijvoorbeeld door veranderende wet en regelgeving van de overheid en de nakoming van de overeenkomst is door opdrachtnemer nog niet voltooid, dan mag opdrachtnemer een stijging in de prijsbepalende factoren doorberekenen aan opdrachtgever.

7.2   Betaling van de prijsverhoging zoals bedoeld in lid 1, vindt plaats tegelijk met betaling van de eerstvolgende termijn.

Artikel 8: Onuitvoerbaarheid van de opdracht

8.1   Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten, als hij door omstandigheden, die bij het sluiten van de overeenkomst niet te verwachten waren en die buiten zijn invloedssfeer liggen, tijdelijk verhinderd is zijn verplichtingen na te komen.

8.2   Onder omstandigheden die niet door opdrachtnemer te verwachten waren en die buiten zijn invloedssfeer liggen, worden onder andere verstaan de omstandigheid dat leveranciers en/of onderaannemers van opdrachtnemer niet of niet tijdig voldaan aan hun verplichtingen, het weer, aardbevingen, oorlog, oorlogsgevaar, revolutie, oproer, watersnood, brand, verlies of diefstal van gereedschappen, het verloren gaan van te verwerken materialen, transportbelemmeringen, stakingen of werkonderbrekingen en import- of handelsbeperkingen.

8.3   Opdrachtnemer is niet bevoegd tot opschorting als de nakoming blijvend onmogelijk is of als een tijdelijke onmogelijkheid meer dan zes maanden heeft geduurd. De overeenkomst kan dan worden ontbonden voor dat deel van de verplichtingen dat nog niet is nagekomen. Opdrachtnemer heeft in dat geval recht op vergoeding van de als gevolg van de ontbinding geleden of te lijden schade.

Artikel 9: Omvang van het werk

9.1   Opdrachtgever moet ervoor zorgen dat alle vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren, tijdig verkregen zijn.

9.2   In de prijs van het werk zijn niet begrepen:

        A   de kosten voor grond-, hak-, breek-, funderings-, metaal-, timmer-, stukadoors-, schilder-, behangers-, herstel- of ander bouwkundig werk;

        B   de kosten voor aansluiten en gebruik van gas-, water-, elektriciteit- of andere infrastructurele voorzieningen;

        C   de kosten ter voorkoming of beperking van schade aan op of bij het werk aanwezig zaken;

        D   de kosten van afvoer van materialen, bouwstoffen of afval.

9.3   Het aantal te berekenen vierkante meters plafond en/of wandpanelen c.q. systemen, wordt gemeten van wand tot wand zonder aftrek van de daarin voorkomende sparingen, armaturen, roosters, anemostaten, kolommen, deur en/of glaselementen enz.

Artikel 10: Wijzigingen in het werk

10.1   Wijziging in het werk resulteren in ieder geval in meer- of minderwerk als:

        A   er sprake is van een wijziging in het ontwerp of bestek;

        B   de door opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid;

        C   van aangeboden hoeveelheden wordt afgeweken;

        D   opdrachtnemer bij eventuele nabesprekingen en/of wijziging van de overeenkomst nieuwe tekeningen, berekeningen, beschrijvingen, modellen of gereedschappen e.d. moet maken;

        E   de door opdrachtgever verstrekte of bevestigde afmetingen, op basis waarvan opdrachtnemer de te leveren goederen met toebehoren heeft vervaardigd, rekening houdend met de eventueel in de overeenkomst opgenomen tolerantie niet met de werkelijke afmetingen overeenkomen en aanpassing daarvan noodzakelijk is.

10.2   Meerwerk wordt berekend op basis van de waarde van de prijsbepalende factoren die geldt op het moment dat het meerwerk wordt verricht. Minderwerk wordt verrekend op basis van de waarde van de prijsbepalende factoren die gold op het moment van het sluiten van de overeenkomst.

10.3   Als het saldo van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mag opdrachtnemer bij de eindafrekening 10% van het verschil van de saldi bij opdrachtgever in rekening brengen. Deze bepaling geldt niet voor minderwerk dat gevolg is van een verzoek van opdrachtnemer.

Artikel 11: Uitvoering van het werk

11.1   Alle inrichtingen en/of voorzieningen die noodzakelijk zijn voor de opstelling van de te monteren goederen en/of de juiste werking van de goederen in gemonteerde staat, vallen buiten de verantwoordelijkheid van opdrachtnemer en komen derhalve voor rekening en risico van opdrachtgever. Opdrachtgever is tegenover opdrachtnemer volledig verantwoordelijk voor de juiste en tijdige uitvoering van bedoelde inrichtingen en/of voorzieningen.

11.2   Opdrachtgever zorgt voor eigen rekening op risico dat:

        A  het personeel van opdrachtnemer direct na aankomst op de plaats van opstelling zijn werkzaamheden ongehinderd kan aanvangen (waaronder beschikbaarheid en gebruik van elektrische en sanitaire voorzieningen);

        B  opdrachtnemer de werkzaamheden kan verrichten gedurende de normale werkuren of wanneer hij het noodzakelijk acht het tijdstip van het begin en/of het einde der werkzaamheden daarbuiten te stellen, buiten de normale werkuren, mits zulke tijdig aan opdrachtgever heeft medegedeeld;

        C  geschikte behuizing en/of door de Arbeidsomstandighedenwet en andere relevante regelgeving geëiste voorzieningen voor het personeel van opdrachtnemer aanwezig zijn, bijvoorbeeld intact zijnde liften;

        D  de plaats van opstelling bereikbaar is via een verharde weg, d.w.z. een door vrachtwagens en mobiele kranen berijdbare weg;

        E  er een opening in de gevel aanwezig is van, een naar het oordeel van opdrachtnemer, voldoende omvang om de goederen in de ruimte waarin de montage plaatsvindt te kunnen brengen;

        F  de aangewezen bouwplaats geschikt is voor opslag en montage;

        G  de nodige afsluitbare opslagplaatsen voor materiaal, gereedschap en andere goederen aanwezig zijn, zodat geen ontvreemding van de goederen zal kunnen plaatsvinden;

        H  de ruimte, waarin de montage dient plaats te vinden, schoon en droog (de relatieve vochtigheidsgraad dient maximaal 65% te zijn), water en winddicht is. De (onder) vloeren moeten vrij zijn van kalkcement en vuilresten en van losse gedeelten, zo nodig, tenzij schriftelijk is overeengekomen volledig vlak en waterpas zijn en bezemschoon ter beschikking worden gesteld;

        I  er sprake is van een “vrije werkvloer” die berijdbaar is voor rolsteigers, zonder obstakels van welke aard dan ook en er geen andere personen in de ruimte, waarin de montage dient plaats te vinden aanwezig zijn, zodat een ononderbroken voortgang der montage mogelijk is. Met de rolsteigers kunnen werkzaamheden tot 4 meter boven de afgewerkte vloer uitgevoerd worden. Bij werkzaamheden boven 4 meter, zoals trappenhuizen, vides en plafonds in ruimten waar een grote vrije hoogte als eis gesteld wordt dient opdrachtgever zorg te dragen voor steigers e.d.

        J  bevestigingspunten in vloeren, daken, wanden, kolommen etc., ongehinderd kunnen worden aangebracht zonder dat daardoor schade ontstaat aan dakbedekking, kabels, leidingen, etc.;

        K  bij aanvang en tijdens de montage de gezonden goederen op de juiste plaats aanwezig zijn en blijven en niet door of namens opdrachtgever worden verplaatst;

        L  de door opdrachtgever ter beschikking gestelde materialen, werktuigen en andere goederen voldoen aan de van overheidswege voorgeschreven (bouw) veiligheidseisen en dat ook voorts alle noodzakelijke veiligheids- en andere voorzorgsmaatregelen zijn genomen en worden gehandhaafd.

11.3   Werkzaamheden door derden boven de te monteren plafonds of door derden uit te voeren voor de te monteren systeemwanden, dienen tijdig voor aanvang der montage te zijn gerealiseerd. Indien na de montage plafond- en/of wandpanelen en/of plafond- en/of wandsystemen worden gedemonteerd, zullen de meerkosten voor de hermontage inclusief (eventueel) te vervangen materiaal, worden doorberekend. Als voortzetting van de werkzaamheden niet in de planning van opdrachtnemer kan worden ingepast, zullen de werkzaamheden worden afgrond zodra de planning dit toelaat.

11.4   De constructie van het bouwkundige plafond dient zodanig te zijn dat de ophangconstructie van de verlaagde plafonds of de bevestiging van systeemwanden en toebehoren er direct tegen kan worden aangebracht.

11.5   In geval naar de mening van opdrachtnemer, het luchtvochtigheidpercentage te hoog is, dat wil zeggen meer dan 65%, worden bepaalde typen plafondtegels of wandpanelen niet gemonteerd. Indien dergelijke tegels of panelen, om welke reden dan ook, toch moeten worden gemonteerd, draagt opdrachtgever hiervan het volledige risico en is opdrachtnemer voor de gevolgen hiervan niet aansprakelijkheid.

11.6   Wanneer opdrachtgever zijn verplichtingen, zoals bijvoorbeeld omschreven in de vorige leden, niet nakomt en er daardoor vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden ontstaat, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra de planning van opdrachtnemer dit toelaat. Daarnaast is opdrachtgever aansprakelijk voor alle daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende kosten en schade.

Artikel 12: Oplevering van het werk en reclames en/of klachten

12.1   Het werk wordt als opgeleverd beschouwd wanneer:

      A  opdrachtgever het werk heeft goedgekeurd;

      B  het werk door opdrachtgever in gebruik, is genomen. Neemt opdrachtgever een deel van het werk in gebruik dan wordt dat gedeelte als opgeleverd beschouwd;

      C  opdrachtnemer schriftelijk aan opdrachtgever heeft meegedeeld dat het werk is voltooid en opdrachtgever niet binnen 8 werkdagen na de mededeling schriftelijk kenbaar heeft gemaakt of het werk al dan niet is goedgekeurd;

      D  opdrachtgever het werk niet goedkeurt op grond van kleine gebreken of ontbrekende onderdelen die binnen 30 dagen kunnen worden hersteld of nageleverd en die ingebruikname van het werk niet in de weg staan.

12.2   Keurt opdrachtgever het werk niet goed, dan is hij verplicht dit onder opgave van redenen schriftelijk kenbaar te maken aan opdrachtnemer.

12.3   Keurt opdrachtgever het werk niet goed, dan zal hij opdrachtnemer in de gelegenheid stellen het werk te herstellen conform artikel 14.3 en 14.4. De bepalingen van dit artikel zijn daarop opnieuw van toepassing.

12.4   Opdrachtgever kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, indien hij niet binnen 8 dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze heeft moeten ontdekken, bij Spijker schriftelijk heeft geprotesteerd.

12.5   Klachten over de facturen dienen binnen 8 dagen na ontvangst van de factuur te zijn ingediend.

12.6   Opdrachtgever verliest alle rechten en bevoegdheden die hem ten dienste stonden op grond van gebrekkigheid indien hij niet binnen de hierboven vermelde termijnen heeft gereclameerd en/of hij opdrachtnemer niet de gelegenheid heeft geboden de gebreken te herstellen conform artikel 14.3 en 14.4.

Artikel 13: Aansprakelijkheid

13.3   Opdrachtnemer is aansprakelijk voor schade die opdrachtgever lijdt en die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van een aan opdrachtnemer toe te rekenen tekortkoming. Voor vergoeding komt echter alleen in aanmerking die schade waartegen opdrachtnemer verzekerd is, dan wel redelijkerwijs verzekerd had behoren te zijn.

13.2   Niet voor vergoeding in aanmerking komt:

      A   bedrijfsschade, waaronder bijvoorbeeld stagnatieschade en gederfde winst;

      B   opzichtschade. Onder opzichtschade wordt onder andere verstaan schade die door of tijdens de uitvoering van het aangenomen werk wordt toegebracht aan zaken waaraan wordt gewerkt of aan zaken die zich bevinden in de nabijheid van de plaats waar gewerkt wordt;

      C   schade veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van hulppersonen.

13.3   Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle kosten, schaden en interessen, die voor deze mochten ontstaan als direct of indirect gevolg van rechtsvorderingen, welke door derden terzake van de uitvoering van de overeenkomst tegen hem worden ingesteld. Opdrachtgever is uit hoofde van de overeenkomst gehouden gevolg te geven aan een oproep in vrijwaring door opdrachtnemer

13.4   Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden wegens productenaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product dat door opdrachtgever aan een derde is geleverd en dat (mede) bestond uit door opdrachtnemer geleverde producten en/of materialen.

Artikel 14: Garantie

14.1   Opdrachtnemer staat voor een periode van 12 maanden na (op)levering in voor de goede uitvoering van de overeengekomen prestatie voor zover het wanden en/of andere goederen betreft en 6 maanden als het gaat om beweegbare delen.

14.2   Bestaat de overeengekomen prestatie uit aanneming van werk, dan staat opdrachtnemer voor de in lid 1 genoemde perioden in voor de deugdelijkheid van de geleverde constructie en de gebruikte materialen, mits hij vrij was in de keuze daarvan.
Als blijkt dat de geleverde constructie of de gebruikte materialen niet deugdelijk zijn, zal opdrachtnemer deze herstellen of vervangen. De delen die bij opdrachtnemer hersteld of door opdrachtnemer vervangen worden, moeten franco aan opdrachtnemer worden toegezonden. Demontage en montage van deze delen en de eventueel gemaakte reis en verblijfkosten komen voor rekening van opdrachtgever.

14.3   Bestaat de overeengekomen prestatie uit het bewerken van door opdrachtgever aangeleverde materialen op reparatie of revisiewerkzaamheden, dan staat opdrachtnemer voor de in lid 1 genoemde periode in voor de deugdelijkheid van de uitgevoerde bewerking.
Als blijkt dat een bewerking niet deugdelijk is uitgevoerd, zal opdrachtnemer de keuze maken of hij:

  • de bewerking opnieuw uitvoert. In dat geval moet opdrachtgever voor eigen rekening nieuw materiaal aanleveren;
  • het gebrek hersteld. In dat geval moet opdrachtgever het materiaal franco aan opdrachtnemer terugzenden;
  • opdrachtgever crediteert voor een evenredig deel van de factuur.

14.4   Bestaat de overeengekomen prestatie uit levering van een zaak, den staat opdrachtnemer gedurende de in lid 1 genoemde perioden in voor deugdelijkheid van de geleverde zaak.
Als blijkt dat de levering niet deugdelijk is geweest, dan moet de zaak, franco aan opdrachtnemer worden teruggezonden. Daarna zal opdrachtnemer de keuze maken of hij:

  • de zaak herstelt;
  • de zaak vervangt;
  • opdrachtgever crediteert voor een evenredig deel van de factuur.

14.5   Bestaat de overeengekomen prestatie (mede) uit de installatie en/of montage van een geleverde zaak, dan staat opdrachtnemer voor de in lid 1 genoemde perioden in voor de deugdelijkheid van de installatie en/of montage.
Als blijkt dat de installatie en/of montage niet deugdelijk is uitgevoerd, zal opdrachtnemer dit herstellen. Dit eventueel gemaakte reis- en verblijfkosten komen, voor zover het werk niet in Nederland is uitgevoerd, voor rekening van opdrachtgever.

14.6   Voor die onderdelen waarvoor opdrachtgever en opdrachtnemer dit uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen, geldt fabrieksgarantie. Als opdrachtgever gelegenheid heeft gehad kennis te nemen van de inhoud van de fabrieksgarantie, zal deze in de plaats treden van garantie op grond van dit artikel.

14.7   Indien opdrachtnemer ter voldoening aan zijn garantieverplichtingen materialen of goederen vervangt, worden de vervangen materialen of goederen eigendom van opdrachtnemer.

14.8   Opdrachtgever moet opdrachtnemer in alle gevallen de gelegenheid bieden een eventueel gebrek te herstellen of de bewerking opnieuw uit te voeren.

14.9   Opdrachtgever kan alleen een beroep doen op garantie nadat hij aan al zijn verplichtingen ten opzichte van opdrachtnemer heeft voldaan.

14.10   Geen garantie wordt gegeven voor gebreken die het gevolg zijn van:

  • normale slijtage;
  • onoordeelkundig gebruik;
  • enig overheidsvoorschrift inzake de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen;
  • niet of onjuist uitgevoerd onderhoud.

Artikel 15: Betaling

15.1   Betaling dient te geschieden ten kantore en op rekening van Spijker

15.2   Tenzij anders overeengekomen dient betaling te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum

15.3   Spijker is te allen tijde gerechtigd, alvorens te leveren of met de levering of nakoming van de opdracht voort te gaan, een naar haar oordeel voldoende zekerheid voor de nakoming van de betalingsverplichting van opdrachtgever te verlangen, dan wel betaling te verlangen van een gedeelte van de overeengekomen prijs bij opdracht.

15.4   Het recht van opdrachtgever om zijn eventuele vordering(en) op opdrachtgever te verrekenen wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

15.5   Wanneer de betaling van een factuur niet heeft plaatsgevonden binnen 14 dagen na factuurdatum is Spijker gerechtigd na het verstrijken van bedoelde termijn aan opdrachtgever een vergoeding wegens renteverlies in rekening te brengen gelijk aan de wettelijke rente evenwel met een minimum van 1% per maand, waarbij rente over een gedeelte van de maand wordt berekend als een volle maand en waarbij de ingangsdatum als factuurdatum geldt.

15.6   Spijker is voorts gerechtigd naast de hoofdvordering en de rente van de opdrachtgever te vorderen; alle buitengerechtelijke kosten welke door de (niet) tijdige betaling zijn veroorzaakt. Buitengerechtelijke kosten zijn door opdrachtgever verschuldigd, in ieder geval wanneer Spijker zich voor de invordering de hulp van een derde heeft ingeroepen. Deze kosten worden berekend volgens het incassotarief dat door de Nederlandse Orde van Advocaten mbt incassozaken wordt geadviseerd met een minimum van € 200,00. Uit het enkele feit dat Spijker de hulp van een derde heeft ingeschakeld blijkt de grootte en de gehoudenheid tot betaling van de buitengerechtelijke kosten. Indien Spijker het (eventuele) faillissement van opdrachtgever aanvraagt is deze naast de hoofdsom, rente en buitengerechtelijke kosten tevens de kosten inzake de faillissementsaanvraag verschuldigd.

Artikel 16: Eigendomsvoorbehoud

16.1   Opdrachtgever wordt slechts onder opschortende voorwaarde(n) eigenaar van de door Spijker geleverde of nog te leveren zaken. Spijker blijft eigenaar van de geleverde of nog te leveren zaken zolang opdrachtgever de vorderingen van Spijker terzake de tegenprestatie van de overeenkomst of een gelijksoortige overeenkomst niet heeft betaald.
Spijker blijft tevens eigenaar van de geleverde of nog te leveren zaken zolang opdrachtgever de verrichtte of nog te verrichten werkzaamheden niet betaald heeft en zolang opdrachtgever vorderingen wegens tekortschieten in de nakoming van zodanige overeenkomst(en) niet heeft voldaan, waaronder begrepen vorderingen terzake van boete, rente en kosten.

Artikel 17: Toepasselijk recht

17.1   Op alle overeenkomsten is het Nederlandse recht van toepassing.

17.2   Alle geschillen, waaronder ook begrepen die welke door één der partijen als zodanig beschouwd worden, voortvloeiende uit of verband houdende met de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn of de betreffende voorwaarde zelf en haar uitleg of uitvoering, zowel van feitelijke als juridische aard, zullen worden beslist door een door Spijker aan te wijzen bevoegd rechter en gebied, zulks voor zover de wettelijke bepalingen dit toestaan.